Garantieregeling


Veilig en gegarandeerd op Vakantie met Portakal Toerisme!

Je reisgeld gegarandeerd via Stichting GGTO!

Als je een zeilvakantie boekt en daarvoor een aanbetaling moet doen of al het gehele bedrag betaalt, wil je natuurlijk wel zeker weten dat je geld veilig is. Daarom hebben wij maatregelen genomen in onze reisvoorwaarden (link naar reisvoorwaarde op portakal.nl) om het financiële risico voor onze reizigers uit te sluiten.

Daarnaast is Portakal Toerisme aangesloten bij de stichting GGTO: Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators

Zij bieden een garantie aan mensen die een reis boeken via onze organisatie. Kortom, mocht Portakal Toerisme in financieel onvermogen komen om aan haar verplichtingen te voldoen, dan zijn de al betaalde reisgelden alsnog gegarandeerd. Wanneer je al op reis bent, wordt repatriëring geregeld via het garantiefonds.

Natuurlijk voeren we een solide beleid, dus druk maken hoeft sowieso niet. De dubbele veiligheid die de stichting GGTO biedt, geeft zekerheid wat wij erg belangrijk vinden.

Hoe werkt de garantieregeling?

De Stichting GGTO staat er voor garant dat je het reeds betaalde deel van de reissom terug krijgt indien de touroperator in financieel onvermogen komt. Dit kan zijn vóór  vertrek maar ook tijdens je verblijf op locatie. Bovendien garandeert de Stichting GGTO tijdens je verblijf de terugreis indien de touroperator, als gevolg van financieel onvermogen, hier niet meer voor kan zorgdragen. Door de touroperator wordt voor deze garantiestelling een vast bedrag van € 15,- per boeking (met een reissom van € 10.000) in rekening gebracht aan de consument. Hiermee wordt het garantiefonds opgebouwd en onderhouden.

 

Waarom zijn er garantiefondsen?

Een garantieregeling is een wettelijke verplichting voor reisorganisaties!

In het verleden is het helaas vaak voorgekomen dat reisorganisaties door financieel onvermogen (faillissement of bijna-faillissement) niet meer aan hun verplichtingen tegenover hun reizigers konden voldoen. Je kunt je voorstellen dat het behoorlijk vervelend is als de organisatie waar je geboekt hebt failliet gaat. Het betekent gewoonweg dat je niet kan vetrekken en in de praktijk betekent het ook dat je het vooruitbetaalde geld kwijt bent. Het enige dat je dan nog hebt is een vordering op een failliet bedrijf: daar wordt niemand blij van! Om die reden zijn er garantiefondsen. Als reiziger krijg je  zekerheid dat je geld niet 'weg' is als de reisorganisatie failliet gaat.

Hoe weet je of een reisbedrijf is aangesloten bij een garantiefonds?

In het Burgerlijk Wetboek is een verplichting opgenomen voor reisorganisaties om financiële zekerheid te bieden aan hun reizigers. In de praktijk betekent dat dus dat alle reisorganisaties een aansluiting bij een garantiefonds geregeld moeten hebben. Toch komt het voor dat reisorganisaties dat (nog) niet gedaan hebben.

Een reisorganisatie moet op haar website, facturen en briefpapier verplicht het logo opnemen van het garantiefonds waarbij het bedrijf is aangesloten. Als dat logo er niet op staat, mag je aannemen dat het bedrijf niet is aangesloten.

Natuurlijk zou een bedrijf ook alleen het logo kunnen hanteren zonder daadwerkelijk deelnemer te zijn. Daarom is er nog een andere mogelijkheid om de aansluiting bij een garantiefonds te controleren: zowel de SGR als de GGTO publiceren een lijst van aangesloten bedrijven op hun website. 

portakal.nl is lid van het GGTO onder deelnemingsnummer 1325.

GGTO

Garantieregeling




Nieuwsbrief
Vul hier uw e-mailadres in om informatie te ontvangen over bestemmingen en aanbiedingen

Laatste nieuws